דלקת ריאות 20.06.2021

התפקיד של GM-CSF בפתופיזיולוגיה של דלקת ריאות כרונית

תהליך דלקתי מתמשך בתיווך תאי דנדריט ותאי T משופעל על ידי GM-CSF ומוביל להתפתחות אסתמה כרונית

צילום ריאות (אילוסטרציה)

אסתמה עמידה לטיפול עם סטרואידים מאופיינת לעיתים קרובות בנוכחות רמות גבוהות של נויטרופילים ושילובים שונים של TH2/TH17. אכן, נויטרופילים הינם גורמי מפתח בפתוגנזה של דלקת ריאות כרונית במחלות דרכי נשימה רבות. הרמה של התאים הלבנים הללו נמצאת בקורלציה משמעותית לחומרת המחלה, והנוכחות שלהם קשורה לעיתים קרובות להחמרה של דלקת ריאות כרונית.

שאלה שטרם הובהרה בנושא זה היא אילו גורמים מניעים את התפתחותם של מחלות ריאה כרוניות מתווכות נויטרופילים. במחקר זה בדקו החוקרים האם ל-GM-CSF יש השפעה כמתווך באסתמה כרונית.

החוקרים השתמשו במודלים שונים של אסתמה כרונית אצל עכברים בשילוב עם Knockout גלובאלי של קולטני GM-CSF בנאדיות ובמקרופגים וכן בשילוב עם Knockout בתאים ספציפיים על מנת להבהיר את התפקיד של אותות GM-CSF בתהליכי דלקת כרונית בריאה.

במחקר זוהה איתות GM-CSF כגורם קריטי ברגולציה של הצטברות נויטרופילים בריאה. החוקרים מצאו כי על אף שלא היו הכרחיים לוויסות מיגרציה של נויטרופילים, GM-CSF שלט על תפקוד תאי דנדריט בריאה, מה שהוביל לגיוס תלוי תאי T של נויטרופילים לדרכי הנשימה.

החוקרים הדגימו כיצד GM-CSF ביצע רגולציה על התהליך בו דנדריטים נטלו אנטיגנים, שינעו אותם ועשו פריימינג לתאי TH2/TH17. תהליך זה הוביל בסופו של דבר לגיוס גרנולוציטים לריאה וטרם להתפתחות תגובתיות יתר של דרכי הנשימה במחלה כרונית.

לסיכום, על פי תוצאות המחקר יש פוטנציאל ל-GM-CSF לשמש כמטרה תרפויטית בטיפול בדלקת ריאות כרונית. פוטנציאל זה נובע מהתפקיד של GM-CSF בציר שבין תאי דנדריט, תאי T ונויטרופילים במסגרת הפתופיזיולוגיה של דלקת ריאות כרונית.

מקור: 

Samuel Philip Nobs, PhD et. al (2021) The Journal of Allergy and Clinical Immunology DOI: https://doi.org/10.1016/j.jaci.2020.12.638

נושאים קשורים:  דלקת ריאות,  אסתמה,  סטרואידים,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו