אלרגיה למזון 01.06.2021

מה הקשר בין מוצצים לאלרגיה למזון בתינוקות?

מחקר מצא כי שימוש במוצץ וחיטוי שלו נמצאו קשורים לעלייה בשיעור האלרגיות למזון עד גיל שנה

חשיפה סביבתית לחיידקים מעורבת בהתפתחות מערכת החיסון ורגישות להתפתחות אלרגיה למזון. מטרת החוקרים היתה לבחון האם שימוש במוצץ לתינוק בשנה הראשונה לחיים משפיע על הסיכון לפתח אלרגיה למזון עד גיל שנה. כמו כן הם בחנו האם לחיטוי של המוצץ יש השפעה על תוצאות אלו.

החוקרים גייסו נשים בהריון לפני 28 שבועות הריון מדרום-מזרח אוסטרליה. במחקר השתתפו 894 משפחות אשר עקבו אחרי המצב שלהם בגיל שנה. התינוקות לא נכללו במחקר אם נולדו לפני שבוע 32 להריון, סבלו ממחלה קשה, סבלו ממלפורמציה מבנית מולדת או סבלו ממחלה גנטית.

מידע משאלונים נאסף מהנבדקים בעת הגיוס למחקר, כאשר התינוק היה בן חודש, שישה חודשים ו-12 חודשים וכלל מידע אודות שימוש במוצץ ומצב תברואתי של המוצץ (הוגדר כשילוב של חשיפה ושיטת ניקיון של המוצץ). בגיל שנה גם העריכו מצב אלרגיה למזון לפי מבחן תגר.

תוצאות המחקר הדגימו כי שימוש כלשהו במוצץ בגיל שישה חודשים נמצא קשור לאלרגיה למזון (יחס סיכויים מתוקנן של 1.94; רווח בר-סמך של 95%, 1.04-3.61), ללא ממצאים עבור שימוש במוצץ בכל גיל אחר. הקשר שנמצא היה מונע על ידי שילוב של חשיפה לשימוש במוצץ וחיטוי שלו (יחס סיכויים מתוקנן של 4.83; רווח בר-סמך של 95%, 1.1-21.18) לעומת היעדר שימוש במוצץ. שימוש במוצץ ללא חיטוי שלו לא נמצא קשור להתפתחות אלרגיה למזון בגיל 6 חודשים.

בקרב ילדים המשתמשים במוצץ, חיטוי בתכשיר אנטיספטי נמצא קשור לאלרגיה למזון (יחס סיכויים מתוקנן של 3.56; רווח בר-סמך שך 95%, 1.18-10.77) לעומת שימוש במוצץ ללא חיטוי. יתרה מזאת, חיטוי חוזר וקבוע של המוצץ על פני שישה חודשים ראשונים לחיים נמצא קשור ליותר אלרגיות למזון (p=0.029).

מסקנת החוקרים היתה כי שימוש במוצץ וחיטוי שלו נמצא קשור לסיכון מוגבר לפתח אלרגיה למזון. על מחקרים עתידיים לבחון את המנגנונים הביולוגיים האחראיים לכך.

מקור:

Victoria X. Soriano, et al. (2021) “Infant pacifier sanitization and risk of challenge-proven food allergy: A cohort study”. The Journal of Allergy and Clinical Immunology, May 2021. Vol. 147, Issue 5, p. 1823-1829. doi.org/10.1016/j.jaci.2021.01.032

נושאים קשורים:  מחקרים,  מוצץ לתינוק,  אלרגיה למזון,  חיטוי אנטיספטי,  מיקרובים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו