גיל המעבר 26.10.2020

הקשר בין תוחלת פוריות לתפקודי ריאה בנשים אחרי מנופאוזה

מחקר שנערך בדרום קוריאה הראה ששכיחות בעיות בתפקודי ריאה בנשים אחרי מנופאוזה גבוהה יותר אצל מי שתוחלת הפוריות שלהן קצרה יותר

ידוע שהן לגיל הווסת הראשונה והן לגיל הווסת האחרונה יש השפעה על תפקוד ריאות לקוי, אך יש מעט נתונים על הקשר בין תוחלת הפוריות ותפקודי ריאה. מחקר שנערך בקוריאה הדרומית בדק את הקשר בין תוחלת הפוריות לתפקודי ריאה אצל נשים לאחר המנופאוזה.

המחקר השתמש בסקר לאומי של בריאות ותזונה שנערך בקוריאה בין השנים 2010-2015 בקרב מדגם מייצג של האוכלוסיה של אנשים שאינם נמצאים באשפוז. הסקר כלל נשים לאחר גיל המעבר בין הגילאים 40-64 שעברו בדיקת ספירומטריה (בדיקה לא פולשנית שמודדת את כמות וזרימת האוויר היוצא והנכנס לריאות) בהתאם להמלצות האיגודים האמריקאי והאירופאי לרפואת ריאות. תוחלת הפוריות חושבה על ידי הפחתת גיל הווסת הראשונה מהגיל בהפסקת הווסת.

בקרב 3,410 נשים לאחר גיל המעבר, ממוצע תוחלת הפוריות (reproductive lifespan – RL) היה 34.91 (שגיאת תקן 0.07). תוחלת פוריות נמוכה יותר היתה קשורה לינארית לנפח נשימה מקסימלית (FVC) ולנפח נשימה מאומצת בשנייה הראשונה (FEV1) נמוכים יותר.

יחסי השכיחויות (רווח סמך 95%) לתפקוד ריאות לא תקין (הפרעת נשימה רסטריקטיבית או חסימתית) בהשוואה של נשים עם RL ≤30 לעומת נשים עם RL בין 30 ל-39, לבין נשים עם תוחלת פוריות גדולה מ-39, היו 1.83 (1.15, 2.50) ו-1.42 (1.01, 1.84), בהתאמה. אצל נשים עם תוחלת פוריות קטנה או שווה ל-30 שנים, השכיחות של מחלת ריאות רסטריקטיבית היתה גדולה פי 2.13 מאשר אצל נשים עם תוחלת פוריות גדולה מ-39 שנים.

מסקנת המחקר היא שאצל נשים לאחר גיל המעבר, תוחלת פוריות קצרה יותר עשויה לנבא תפקוד ריאות לקוי בעיקר מחלות ריאה רסטריקטיביות.

מקור:

Lim JH, Kang D, Hong YS, Kim H, Ryu S, Chang Y, Park HY, Cho J. Association between reproductive lifespan and lung function among postmenopausal women. J Thorac Dis. 2020 Aug;12(8):4243-4252.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תוחלת פוריות,  מנופאוזה,  ספירומטריה,  מחלות ריאה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו