רפואת משפחה 08.12.2019

הדרכת רופאי משפחה במסגרת האמבולטורית: התבוננות ישירה ותרגול מכוון

חוקרים מצאו כי הדרכת קלינאי טיפול ראשוני תוך התמקדות בהתנהגויות הניתנות לצפייה יכולה לזהות נקודות חוזק ומקומות לשיפור אצל הקלינאים

רופא כללי, רפואת משפחה. אילוסטרציה

תכניות הדרכה קלינית יכולות לשפר את ביצועי הרופא דרך משוב שניתן לאחר התבוננות ישירה וקידום השיקוף. המחקר שנערך העריך את היתכנותה וקבילותה של תכנית ההדרכה של הטיפול הראשוני שיושמה בקליניקה המבוססת בקהילה.

בעזרת רשימת בדיקות התנהגותיות של 31 פריטים אשר עודכנו באופן איטרטיבי, ארבעה סגלי הוראה התבוננו ב-18 קלינאי טיפול ראשוני המבוססים בקהילה  (15 מתוכם היו רופאים) בזמן 36 מפגשים עם מטופלים. כל התנהגות נוקדה כמשתנה בינארי (נצפתה או לא נצפתה). אחרי צפייה בקלינאים מטפלים במטופלים, כל קלינאי השתתף במשוב כדי לשוחח על החוזקות והמקומות לשיפור.

ההתנהגויות שנצפו בתדירות הגבוהה ביותר היו: הבעת חמלה (100%), הנאה בטיפול בחולה (100%), מוביל ועוקב בעזרת שאלות פתוחות (97%) ושאילת שאלות כמות ומתחשבות (95%).

מקומות לשיפור היו ההתנהגויות אשר נצפו פחות: התנצלות על עיקוב בלו"ז (18%), הכרה במחשב ו/או הסבר על תפקיד הקלינאי בטיפול החולה (14%) והערכת הבנה (7%). רוב הקלינאים הסכימו או הסכימו מאוד שהם היו רוצים לעבור הדרכה שוב בעתיד (81%) ושהדרכה בעזרת משוב תעזור להם להיות יעילים יותר בטיפול הראשוני (94%).

כמעט כל המטופלים שנסקרו טענו כי לא הפריע להם נוכחותו של רופא נוסף בחדר ושזהו רעיון טוב להציע הדרכה לקלינאים כדי לעזור להם להשתפר.

הדרכת קלינאי טיפול ראשוני עסוקים אפשרית והיא חוויה מוערכת. התמקדות בהתנהגויות הניתנות לצפייה יכולה לזהות נקודות חוזק ומקומות לשיפור אצל הקלינאים. מטופלים שמחו לדעת כי המטפלים שלהם מקבלים הדרכה כחלק מהתפתחותם המקצועית.

מקור: 

Crocetti, M. et al, (2019) STFM DOI: 10.22454/FamMed.2019.791011

נושאים קשורים:  רפואת משפחה,  מחקרים,  תוכניות הדרכה קלינית,  קלינאים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו