יתר לחץ דם 29.07.2019

איך וריאנטים גנטיים משפיעים על יעילות תרופות להורדת לחץ דם?

החוקרים מצאו כי מטופלים עם ווריאנטים גנטיים מסוימים מצויים בסיכון מוגבר לדיברטיקולוזיס כתופעת לוואי של חסמי תעלות סידן מסוג nondihydropyridine

תרופות להורדת לחץ דם. אילוסטרציה

ניתן לבחון השפעות של תרופות באמצעות השונות הטבעית בגנים של החלבון אליהם מכוונת התרופה. במחקר הנוכחי השתמשו בגישה הזו במטרה לבחון את תופעות הלוואי הפוטנציאליות ולבחון מחדש את הפוטנטיות של תרופות להורדת לחץ דם, שהן בין התרופות הכי נפוצות לשימוש ברחבי העולם.

פרוקסים גנטיים עבור ההשפעה של סוגי תרופות שונות להורדת לחץ דם זוהו כווריאנטים בגנים של המטרות התואמות הקשורות ללחץ דם סיסטולי עם מובהקות ב-genome-wide. החוקרים השוו הערכות רנדומיזציה מנדליות של השפעת תרופות על הסיכון למחלת לב כלילית ושבץ עם תוצאות של מחקרים מבוקרים אקראיים. בנוסף, בוצע מחקר PheWASי(phenome-wide association study) ב-Biobank באנגליה במטרה לזהות תופעות לוואי פוטנציאליות ולבחון מחדש את ההשפעות, כאשר הממצאים נחקרו ב-BioVU Vanderbilt University biobank - ובאנליזה תצפיתית של ה-UK Biobank.

החוקרים הצליחו למצוא פרוקסים גנטיים המתאימים למעכבי אנזים המהפך (Angiotensin-converting inhibitors), לחסמי בטא ולחסמי תעלות סידן (CCBs – Calcium channel blockers). הערכות הרדנדומיזציה המנדליות שבוצעות לבחינת ההשפעה על מחלות לב כליליות ושבץ, בהתאמה, היו דומות לתוצאות שנצפו במחקרים אקראיים מבוקרים מול אינבו.

באמצעות PheWAS ב-UK Biobank החוקרים זיהו קשר בין ציון הסיכון הגנטי לאחר סטנדרטיזציה של CCB לבין סיכון מוגבר לדיברטיקולוזיס (יחס הסיכויים 1.02 לכל עלייה בסטיית התקן; רווח בר סמך 95%: 1.01-1.04), עם ממצא תואם גם ב-BioVU (יחס הסיכויים 1.01 ; רווח בר סמך 95%: 1.00-1.02). אנליזת רגרסיית Cox של שימוש בתרופות ב-UK Biobank הציעה כי הקשר שנמצא הוא ספציפי ל-CCBs מסוג nondihydropyridine (סיכון יחסי 1.49 בהשוואה לתיאזיד; רווח בר סמך 95%: 1.04-2.14), אך ל-CCBs מסוג dihydropyridine (סיכון יחסי 1.04; רווח בר סמך 95%: 0.83-1.32).

החוקרים הסיקו כי ניתן להשתמש בווריאנטים גנטיים על מנת לחקור את היעילות ואת תופעות הלוואי של תרופות להורדת לחץ דם. ההשפעה הפוטנציאלית של CCBs מסוג nondihydropyridine על הסיכון לדיברטיקולוזיס עשויה להיות בעלת השלכות קליניות ודורשת מחקרים נוספים.

מקור:

Gill, D. et al. (2019) Circulation 140.

נושאים קשורים:  וריאנטים גנטיים,  תרופות להורדת לחץ דם,  תופעות לוואי,  חסמי תעלות סידן,  מחקרים,  יתר לחץ דם
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
31.07.2019, 09:56

הכי חשוב במחקר הזה שמצאו שחוסמי סידן מגבירים את הסיכון לדיברטיקולוזיס .
וזאת היתה צריכה להיות הכותרת.