רפואה פסיכדלית 15.07.2019

כיצד פסיכיאטריה יכולה לסייע בשינוי תפישת העצמי?

נטילת פסילוסיבין בסיוע מדיטציה גורמת לשינויים ממושכים בתפיסת העצמי ובפעילות רשת ברירת המחדל במוח

מדיטציה (אילוסטרציה)
מדיטציה (אילוסטרציה)

הן התכשירים הפסיכדליים והן המדיטציה הם בעלי השפעות עמוקות על התודעה, התפישה וההכרה, אך השפעתם המשולבת ואולי הסינרגיסטית על הנוירוביולוגיה טרם נחקרה בכלים מדעיים אובייקטיביים.

לאור זאת, קבוצת מחקר מבית החולים הפסיכיאטרי בציריך, שווייץ, ערכה מחקר אקראי, כפול סמיות, מבוקר פלצבו, עם 38 משתתפים, שכלל טיפול יחיד בפסילוסיבין (315μg / kg p.o) במהלך ריטריט מדיטציה של חמישה ימים. שינויים בפעילות המוחית נמדדו על ידי ביצוע fMRI ישירות לפני ואחרי ההתערבות במהלך מצב מנוחה ובמהלך שתי צורות של מדיטציה.

ניתוח הקישוריות הפונקציונלית זיהה שינויים הקשורים לפסילוסיבין ולעיבוד מידע בנוגע לתחושת העצמי (self) המתבטא בפעילות רשת מצב ברירת המחדל (DMN).

יש לציין, כי פעילות לא מסונכרנת של האיזור הקדם-מדיאלי פריפרונטאלי של האונה הסינגולרית והאיזור הפוסטריורי של אונה זו, שפעילותן המסונכרנת ידועה כמתווכת של תחושת העצמי, קשורה לאפקט הסובייקטיבי של התמוססות האגו במהלך טיפול בפסילוסיבין.

עוצמת פירוק האגו (שנמדדה על ידי שאלונים) והשינויים בקישוריות המוח (שנמדדו על ידי fMRI) ניבאו שינויים חיוביים בתפקוד הפסיכו-חברתי של המשתתפים בניסוי שנערך ארבעה חודשים לאחר מכן.

פסילוסיבין, בשילוב עם מדיטציה, תיווך שינויים נוירודינמיים ברשתות האחראיות להתייחסות עצמית. השפעה נוירוביולוגית זו פועלת לאורך החיבור בין ה-DMN הקדמי-אחורי ובכך משרתת את תהליך המדיטציה.

החוקרים מדגישים את חשיבות הקשר שהתגלה בין שינוי חוויית העצמי לבין השינויים ההתנהגותיים שהתגלו לאחר מכן. כמו כן הם מסבירים בהרחבה כיצד ההבנה של המנגנונים דרכם התערבויות פסיכופרמקולוגיות-התנהגותיות אלה מקדמת חוויות טרנספורמטיביות ויכולה לפתוח פרספקטיבות טיפוליות חדשות.

החוקרים מסכמים שתובנות הנוגעות לביולוגיה של מצבים נפשיים ייחודיים תורמות רבות להבנה של צורות לא רגילות של מודעות עצמית אנושית ולפעילות מוחית המתווכת אותן.

מקור:

Smigielski, Lukasz, Milan Scheidegger, Michael Kometer, and Franz X. Vollenweider. "Psilocybin-assisted mindfulness training modulates self-consciousness and brain default mode network connectivity with lasting effects." NeuroImage 196 (2019): 207-215.

תרגום: ד"ר אביעד הדר

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואה פסיכדלית,  מודעות,  פסילוסיבין,  מדיטציה,  fMRI
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו