טיפול הורמונלי חלופי 15.07.2019

שימוש בתחליפי הורמונים לאחר סלפינגו-אופורקטומי

האם טיפול הורמונלי חלופי להקלה על תסמיני גיל המעבר לאחר RRSO הוא אסטרטגיה טיפולית בטוחה במונחים של הגברת הסיכון לסרטן השד?

טיפול הורמונלי לנשים בגיל המעבר (צילום: אילוסטרציה)

נשים הנמצאות בסיכון גבוה לסרטן השחלות נאלצות לבחור בניתוח סלפינגו-אופורקטומי (RRSO) להקטנת הסיכון ב-80%-96%. RRSO מוביל להתחלה מיידית של גיל המעבר אצל נשים המבצעות את הניתוח לפני גיל המעבר.

טיפול הורמונלי חלופי (HRT) יכול לשמש כדי להקל על תסמיני גיל המעבר לאחר RRSO בנשים אלו. עם זאת, לא ברור אם HRT אצל נשים אלו היא אסטרטגיה טיפולית בטוחה במונחים של הגברת הסיכון לסרטן השד. קבוצת מחקר הולנדית מאוניברסיטת אמסטרדם פרסמה החודש עבודה העוסקת בסיכון זה.

החוקרים מדווחים על סקירת ספרות ואפיון של הנחיות לאומיות בנוגע לשימוש ב-HRT בעקבות RRSO בנשים החיוביות למוטציות BRCA1 ו-BRCA2. החוקרים ניתחו את ההבדלים ואת קווי הדמיון בין ההנחיות ותיארו בפירוט על אילו הנחיות התבססו בניתוח הנתונים.

סה"כ נמצאו בסקירה שבעה מאמרים בנושא HRT בעקבות RRSO בנשאות למוטציה BRCA1 ו-BRCA2. אף אחד מהמחקרים הכלולים לא הניב כל עדות לכך ששימוש קצר טווח ב HRT בעקבות RRSO מעלה את הסיכון להתפתחות סרטן השד או שולל את ההשפעה המגנה של RRSO בנשאי מוטציה BRCA1/2 ללא היסטוריה אישית או משפחתית של סרטן השד. סה"כ 11 הנחיות לאומיות נמצאו וסוכמו בסקירה.

החוקרים, אם כן, מסיקים ששימוש קצר טווח של HRT לאחר RRSO נראה בטוח. הספרות נוטה יותר להמליץ על טיפול באסטרוגן בלבד. המינון האידיאלי ומשך השימוש אינם ידועים ונושא זה ממתין למחקר עתידי.

מקור:

Vermeulen, R. F. M., C. M. Korse, G. G. Kenter, M. M. A. Brood-van Zanten, and M. van Beurden. "Safety of hormone replacement therapy following risk-reducing salpingo-oophorectomy: systematic review of literature and guidelines." Climacteric 22, no. 4 (2019): 352-360

נושאים קשורים:  מנפאוזה,  גיל המעבר,  גיל הבלות,  טיפול בתחליפי הורמונים,  סרטן השד,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו