כנסים 10.11.2016

SAVE THE DATE - הכנס הבינ"ל השנתי בנושא אלרגיה ואימונולוגיה

6-9 בדצמבר 2016 I ירושלים

הכנס הבינ"ל של הארגון העולמי לאלרגיה יתקיים דצמבר בירושלים

http://www.worldallergy.org/wisc2016/

הארגון העולמי לאלרגיה, ירושלים -  6-9.12.16

להלן מקצת הנושאים שיעלו בכנס השנתי הבינ"ל לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית:

 אלרגיה למזון – מהפך !

בשנים האחרונות אנו עדים למהפך בגישה לאלרגיה למזון. רגישות זו מסכנת חיים ופוגעת באופן משמעותי באיכות החיים של החולה האלרגי ובני משפחתו המתמודדים מדי יום עם חשש מחשיפה שגויה למזון האלרגני, העלולה להסתיים באסון. במשך עשרות שנים, הדרך היחידה להתמודד עם אלרגיה למזון הייתה  הימנעות מלאה מכל חשיפה למזון האלרגני ונשיאה של מזרק אדרלין לשימוש במקרה חירום.

בשנים האחרונות חל מהפך דרמטי בגישה זו , המיושם גם בישראל. לחלק מהחולים הלוקים באלרגיה למזון ניתן  באמצעות הליך טיפולי מורכב – אימונותרפיה - להפחית באופן משמעותי את הרגישות למזון כך שחלקם יוכלו לנהל אורח חיים רגיל. הליך זה מחייב השגחה ומעקב קפדני  של רופא מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית, מבוצע במרפאות המותאמות לביצוע אימונותרפיה, והוא מחייב שיתוף פעולה של המטופל ובני משפחתו . עם זאת התוצאות הטובות בארץ ובעולם, מעידות כי אנו בפני עידן חדש לילדים ומבוגרים הסובלים מאלרגיה למזון.

פתרונות חדשים גם לאלרגיה לקרדית אבק הבית.

אלרגיה לקרדית אבק הבית כמו גם לפריחת צמחים , דשאים ועצים  פוגעת בחמישית מהאוכלוסייה, וגורמת לנזלת כרונית אלרגית, אסטמה ודלקת של הלחמית.

כ- 15% מהלוקים באלרגיה שכזו יסבלו ממחלה קשה אשר לא תגיב לטיפולים המקובלים. עד לאחרונה ניתן היה להציע לחולים קשים אלה טיפול אימונולוגי  הניתן בזריקות ("חיסונים לאלרגיה") אשר מפחית את הרגישות האלרגית  ומיטיב עם החולים באופן דרמטי.  טיפול זה הקיים כבר למעלה מ- 100 שנים דורש ביקור במרפאה לאלרגיה המתמחה ב"חיסונים"  בתדירות גבוהה (אחת לשבוע במשך מספר חודשים, ולאחר מכן אחת לחודש במשך 3-5 שנים לפחות).  בכנס השנתי (2016) של האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית המארח את הארגון העולמי לאלרגיה ויתקיים בדצמבר בירושלים יוצגו "חיסונים חדשים לאלרגיה" אשר אותם יוכלו המטופלים לקבל בבית באמצעות טבליות תת לשוניות, או מדבקות עוריות . חידושים אלה הנמצאים כבר בישראל (במסגרת מחקרית) יאפשרו למטופלים רבים, אשר לא יכלו לעמוד בדרישות ה"פרוטוקול הטיפולי" לקבל טיפול ולנצח את האלרגיה הנשימתית.

הקרב נגד האאוסינופילים – הפעם ידנו על העליונה.

אאוסינופילים הם תאי מערכת החיסון הפועלים כנגד זיהומים הנגרמים על ידי פרזיטים, תולעים ועוד.  עם זאת, תאים אלה, בדומה לתאים אחרים במערכת החיסון, עלולים להפוך לגורמי מחלה בעצמם, כאשר הם משגשגים ופעילים ביתר, וללא שליטה. מחלות הנגרמות על ידי תאים אאוסינפילים עלולות לפגוע בכל איבר בגוף, למשל בריאות (אסטמה אאוינסופילית), בכלי הדם (וסקוליטיס), במערכת העיכול (אסופגיטיס אאוסינופילית ועוד)  או פגיעה בכלל האיברים בגוף (תסמונת היפראאוסינופילית).

בעבר, בכדי לדכא את התאים הללו השתמשו הרופאים בתרופות כימותרפיות, אשר מדכאות את התגובה החיסונים בכלל והן מלוות תופעות לוואי רבות. בעשור האחרון, מדווחת פרופ' ננסי אגמון-לוין, יו"ר האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית, חלה התקדמות דרמטית בהבנה התהליכים האימוניים הגורמים לשגשוג התאים האאוסינופילים. במקביל, פותחו תרופות ביולוגיות מוכוונות מטרה אשר יכולות לעכב באופן סגולי את  האאוסינופילים, בלי לפגוע בתפקוד התאים האחרים של מערכת החיסון. טיפולים אלה יעילים ובטוחים יותר והם עתידים להיכנס לשימוש גם בישראל .

המיקרוביום כשחקן מרכזי בתגובות מערכת החיסון
Our microbiome is our extended self

המיקרוביום הוא מכלול המזהמים המתאכסנים בגופנו דרך קבע ומהווים את ה "פלורה הטבעית" של האדם. מזהמים אלה שוכנים דרך קבע בעיקר במעי, בפה, במערכת המין ועל פני העור ומספרם מוערך כ  1012 חיידקים לכל אחד מאתנו. מכאן, שרוב הגנים בגופנו הם למעשה חיידקיים. יתרה מכך, ההרכב הגנטי של המיקרוביום ייחודי לכל אדם ומאפשר להבדיל בין אדם לאדם. המיקרוביום מהווה  "כבד נוסף" המבצע מטבוליזם של תרופות, ייצור ויטמינים,  הורמונים, ספיגת מזון ועוד. בעשור האחרון חקר המיקרוביום הוא בחזית המחקר הרפואי בכלל והאימונולוגי בפרט. בכנס השנתי של האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית יוצגו חידושים בהבנת חשיבותו של המיקרוביום להתפתחות מערכת החיסון ולתפקודה. למשל, עכברים אשר יגדלו בסביבה נטולת חיידקים ( germ free ) יפתחו חסר חיסוני. לחילופין, להרכב המיקרוביום השפעה משמעותית על ה"חיסוניות שלנו", כולל יכולת מערכת החיסון להילחם בגידולים ממאירים וזיהומים,  או לגרום למחלות אוטואימוניות דוגמת סכרת מסוג 1, מחלות דלקתיות של המעי ועוד.

נושאים קשורים:  כנסים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו