מחקרים 03.11.2016

מניעת סיבוכים קורונריים במחלת קוואסקי והחשיבות של התערבות מוקדמת

סקירה סיסטמתית ומטא אנליזה חדשה מצאה כי הוספת קורטיקוסטירואידים ל-IVIG כטיפול ראשוני במחלת קווסאקי מסייעת במניעת סיבוכים קורונריים

)Skin rash in children (shutterstock

תזמון ובחירת המטופלים עם מחלת קוואסקי לטיפול בקורטיקוסטירואידים במטרה למנוע סיבוכים קורונריים נותרו שנויים במחלוקת. סקירה סיסטמתית ומטא אנליזה חדשה בדקה את ההשפעה של טיפול בקורטיקוסטירואידים במחלת קוואסקי.

בוצע חיפוש ב-Medline, The Cocharnt Libary והאתר Clinicaltrials.gov למאמרים שפורסמו עד יולי 2015. בוצע חיפוש בעזרת מילות מפתח (“Kawasaki disease” ו “steroid”/ “corticosteroid”) על מנת למצוא מחקרים רלוונטיים במסדי הנתונים. זוהו מאמרים באנגלית ולא באנגלית. כותרות ותקצירים נסקרו על ידי 2 חוקרים על מנת לקבוע התאמה להכללה. מחקרים מתאימים הוערכו מחדש על ידי בחינה של הטקסט המלא.

נכללו מחקרים קליניים שהשוו קורטיקוסטירואידים פלוס טיפול ב-
IVIGי(Intravenous immunoglobulin) ל-IVIG בלבד, בטיפול במטופלים עם מחלת קוואסקי. מחקרים כללו שימוש בקורטיקוסטירואידם כטיפול ראשוני או כטיפול הצלה נכללו במחקר.

התוצא הראשוני שנמדד היה שיעור האבנורמליות בעורקים קורונריים.

16 מחקרים השוואתיים, שכללו 2,746 מטופלים, נכללו במחקר. משך המחלה לפני התחלת טיפול בקורטיקוסטירואידים היה קצר משמעותית בקבוצה של טיפול בקורטיקוסטירואידים ראשוני בהשוואה לטיפול הצלה. שיעור אבנורמליות בעורקים קורונריים היה נמוך יותר משמעותית בקבוצה של טיפול משלים  בקורטיקוסטירואידים בהשוואה לטיפול ב-IVIG (odds ratio 0.424 ; 95%CI 0.270-0.665). מטה-רגרסיה על בסיס משתנים ידועים הדגימה שהיעילות הכוללת הייתה בקורלציה שלילית עם משך המחלה עד להתחלת הטיפול בקורטיקוסטירואידים (p<0.001). אנליזה של תתי קבוצות, כולל מחקרים שכללו טיפול בקורטיקוסטירואדים בנוסף ל-IVIG כטיפול ראשוני, הראתה השפעה מועילה יותר בהשוואה ל-IVIG לבד בהתייחס למניעת אבנורמליות בעורקים קורונריים (OR 0.320 ; 95%CI 0.183-0.560), בעוד שיתרון זה לא נמצא במחקרים שהשתמשו בקורטיקוסטירואידים כטיפול הצלה. אנליזות נוספות מצאו שמטופלים שנחזו בבסיס להיות בעלי סיכון גבוה לעמידות ל-IVIG, נהנו מהיתרון הגדול ביותר מהוספת קורטיקוסטירואידים לטיפול בהתייחס למניעת אבנורמליות בעורקים קורונריים (OR 0.240 ; 95%CI 0.123-0.467). משך החום היה נמוך משמעותית בקבוצת הקורטיקוסטירואידים. האפקט המיטיב של קורטיקוסטירואידים היה ללא סיכוי מוגבר לתופעות לוואי.

מסקנת החוקרים הייתה כי מחקר זה מדגיש את חשיבות תזמון הטיפול על מנת למנוע סיבוכים קורונריים במחלת קוואסקי. מטופלים הנמצאים בסיכון גבוה נהנים במיוחד מהוספה מתוזמנת של קורטיקוסטירואידים לטיפול.

מקור:

Chen S, Dong Y, Kiuchi MG, Wang J, Li R, Ling Z, Zhou T, Wang Z, Martinek M, Pürerfellner H, Liu S, Krucoff MW. Coronary Artery Complication in Kawasaki Disease and the Importance of Early Intervention A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Pediatr. Published online October 17, 2016. doi:10.1001/jamapediatrics.2016.2055

http://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/article-abstract/2565679

נושאים קשורים:  מחקרים,  קוואסקי,  סטרואידים,  קורטיקוסטרואידים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו

מה עם הוספה של אספירין?