אסתמה 18.05.2015

הצלחה לטיפול באנזים-דנ"א בחולי אסתמה אלרגית

בניסוי קליני אקראי מבוקר פלסבו וכפול סמיות, טיפול בSB010, אנזים-דנ"א ספציפי כנגד רנ"א שליח של הגן GATA3 הוריד את התגובה האסתמטית המאוחרת ב 34%

הפנוטיפ הנפוץ ביותר של אסתמה מתאפיין בדלקת שהגורם המרכזי בה הם תאי דם אאוזינופילים. דלקת זו מקודמת על ידי תאי T מסייעים מסוג 2 (Th2). על כן, התמקדות במסלול ה Th2 כמטרה טיפולית יכולה להועיל בטיפול במחלה. במחקר שנערך על ידי קבוצה גדולה של חוקרים בגרמניה ובשוויץ ופורסם בכתב העת New England Journal of Medicine בדקו החוקרים את יעילותו של SB010 אנזים-דנ"א היכול באופן ספציפי לחתוך ולהרוס רנ"א שליח של פקטור השעתוק GATA3 המשחק תפקיד מרכזי במסלול של Th2.

החוקרים גייסו למחקר 40 חולים שלהם אסתמה עם אאוזינופיליה של הליחה ותגובה אסתמטית דו-שלבית (מוקדמת ומאוחרת) לגירוי על ידי אלרגן שניתן בתנאי מעבדה.
21 חולים קיבלו 10 מ"ג של SB010 ו 19 קיבלו פלסבו, באינהלציה פעם ביום למשך 28 ימים. אתגר אלרגן בוצע לפני ואחרי 28 ימי הטיפול. התוצאה המרכזית הייתה תגובה אסתמטית מאוחרת שהוערכה על בסיס האיזור מתחת לגרף (area under the curve, AUC) של נפח נשיפה במשך שנייה אחת (Forced expiratory volume in 1 second, FEV1).

לאחר 28 ימי טיפול,בSB010 הוריד את ממוצע התגובה האסתמטית המאוחרת ב34%, לפי ה AUC של FEV1 בהשוואה לתגובת הבסיס. לעומתו, פלסבו היה קשור בעלייה של 1% בAUC של (FEV1 (P=0.02.
הטיפול בSB010 הוריד את התגובה האסתמטית המוקדמת ב11%, לפי מדידת הAUC של FEV1 בהשוואה לתגובת הבסיס. לעומתו, פלסבו היה קשור בעלייה של 10% בAUC של (FEV1 (P=0.03.
ירידה ברמת התגובה האסתמטית בעקבות טיפול בSB010 הייתה קשורה גם בירידת רמת האאוזינופילה בליחה שנגרמה על ידי האלרגן, ברמות נמוכות יותר של טריפטאז בליחה וברמות נמוכות יותר של אינטרלאוקין-5 (Interleukin 5, IL5) בפלזמה.
לא נצפתה השפעה של SB010 או של פלסבו על רמות תחמוצת חנקן בנשיפה או על תגובתיות-יתר של דרכי הנשימה למטא-כולין (methacholine).

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי SB010 הוריד באופן משמעותי את התגובות האסתמטיות המוקדמות והמאוחרות לגירוי על ידי אלרגן בחולים עם אסתמה אלרגית. ניתוח של ביומרקרים הראה כי חל דיכוי של תגובה דלקתית המבוקרת על ידי Th2.

מקור:

Norbert Krug, M.D., Jens M. Hohlfeld, M.D., Anne-Marie Kirsten, M.D., Oliver Kornmann, M.D., Kai M. Beeh, M.D., Dominik Kappeler, M.D., Stephanie Korn, M.D., Stanislav Ignatenko, M.D., Wolfgang Timmer, M.D., Cordelia Rogon, Dipl.-Stat., Jana Zeitvogel, Ph.D., Nan Zhang, M.D., Ph.D., Joachim Bille, Ph.D., Ursula Homburg, M.Sc., Agnieszka Turowska, Ph.D., Claus Bachert, M.D., Ph.D., Thomas Werfel, M.D., Roland Buhl, M.D., Jonas Renz, M.A., Holger Garn, Ph.D., and Harald Renz, M.D. Allergen-Induced Asthmatic Responses Modified by a GATA3-Specific DNAzyme. NEJM. DOI: 10.1056/NEJMoa1411776

http://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMoa1411776

ערכה: ד"ר שירי דיסקין

נושאים קשורים:  אסתמה,  אלרגיה,  SB010,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו