אורטיקריה מבודדת 20.07.2017

האם הוספת סטרואידים לאנטיהיסטמינים מועילה במקרי אורטיקריה מבודדת?

לפי תוצאות מחקר שנערך בצרפת, אין תועלת בהוספת פרדניזון לאנטיהיסטמינים במקרים של אורטיקריה חריפה מבודדת

אנטיהיסטמינים מהווים את הטיפול העיקרי במקרים של אורטיקריה (בעברית חרלת או סרפדת) מבודדת, אך יש רופאים הנוהגים להוסיף לטיפול סטרואידים. חוקרים מצרפת ביקשו להעריך את יעילותו של פרדניזון כאשר מוסיפים אותו לאנטיהיסטמין כטיפול במקרים של אורטיקריה חריפה.

במחקר אקראי מבוקר כפול סמיות נכללו מטופלים בני 18 ומעלה שהתייצגו בחדר המיון עם אורטיקריה מבודדת חריפה (שמשכה פחות מ-24 שעות). מטופלים עם אנאפילקסיס או אלה שטופלו באנטיהיסטמינים או בסטרואידים בחמשת הימים שקדמו לקבלתם, לא נכללו במחקר. בנוסף ללבוצטיריזין (Levocetirizine במינון 5 מ"ג ליממה למשך 5 ימים), מטופלים חולקו אקראית לקבל טיפול בפרדניזון במינון 40 מ"ג ליממה למשך 4 ימים, או פלצבו. התוצאה העיקרית הוגדרה כהקלה בגרד בתוך כיומיים מזמן הביקור בחדר המיון, לפי סולם דירוג של 10-0. תוצאות משניות היו נסיגת הפריחה, הישנות ותופעות לוואי.

נתונים סטטיסטיים: בסך הכל נכללו במחקר 100 מטופלים, 50 בכל זרוע. 7 מטופלים מקבוצת הפרדניזון ו-8 מקבוצת הפלצבו לא השלימו את הטיפול. כעבור כיומיים, 62% מהמטופלים בקבוצת הפרדניזון דירגו את רמת הגרד שלהם כ-0, בהשוואה ל-76% מקבוצת הפלצבו. 30% מהמשתתפים בקבוצת הפרדניזון ו-24% מקבוצת הפלצבו דיווחו על הישנות התסמינים. תופעות לוואי קלות דווחו בקרב 12% מקבוצת הפרדניזון ו-14% בקבוצת הפלצבו.

סיכום: החוקרים מסכמים כי תוספת פרדניזון לאנטיהיסטמינים לא הובילה לשיפור בתסמינים או בתגובה הקלינית בקרב מטופלים עם אורטיקריה חריפה ללא מרכיב של אנגיואדמה, ולכן הם אינם ממליצים על הוספת טיפול בסטרואידים במקרים אלה.

מקור:

BARNIOL, Caroline, et al. Levocetirizine and Prednisone Are Not Superior to Levocetirizine Alone for the Treatment of Acute Urticaria: A Randomized Double-Blind Clinical Trial. Annals of Emergency Medicine, 2017.‏

עריכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  אורטיקריה,  אנטי-היסטמינים,  לבוצטיריזין,  פרדניזון,  חרלת,  סרפדת,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
21.07.2017, 09:56

מחקר יפה. מאמר חשוב מאד. אכן יש התלבטות תמיד אם להוסיף סטרןואידם לטיפול באורטירקריה או לא. לפי מאמר זה הוספת הסטרואידים אינה תורמת, מה גם שלסטרואידים תופעות לואי רבות כידוע. לעומת זאת אין מדובר בכל המצבים ולעיתים כאשר מדובר בפריחות יותר קשות ובאלרגיה מושהית ייתכן שיש להוסיף סטרואידם.