מחקרים 03.09.2015

מעכבי כולינאסטרז דוגמת דונפזיל וגלנטמין קשורים לירידה ניכרת במשקל בקרב קשישים

מחקר עוקבה רטרוספקטיבי גדול מצביע על קשר מובהק בין טיפול במעכבי כולינאסטרז לירידה במשקל בחולי שטיון בני 65 ומעלה

תרופות המבוססות על מעבכי כולינאסטרז כגון דונפזיל
(ARICEPT-DONEPEZIL, ESAI/PFIZER) וגלנטמין (GALANTAMINE- REMINYL; JANSSEN) נרשמות לעתים תכופות לחולים הסובלים משטיון, אם כי יעילותן בשיפור או עצירה של הנסיגה הקוגניטבית אינה חד משמעית. במקביל נקשרו לתכשירים אלה תופעות לוואי קצרות וארוכות מועד, אחת החשובות שבהן היא ירידה ניכרת ומתמשכת במשקל. תת משקל בקשישים עלול להביא לפגיעה תפקודית, ירידה באיכות החיים ונטיה לאשפוזים ארוכים ותכופים יותר. צוות חוקרים מקליפורניה בראשיתה של דר מירה שפרין (Meera Sheffrin) ערך מחקר עוקבה רטרוספקטיבי במטרה להעריך את הקשר בין טיפול במעכבי כולינאסטרז לבין ירידה במשקל על סמך נסיון קליני מעשי. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת  Journal of the American Geriatrics Society.

במחקר שהתבסס על רשם האזרחים הותיקים הלאומי בארה"ב בין השנים 2007-2010 אותרו חולי שטיון בני 65 ומעלה שהחלו לקבל טיפול במעכבי כולינאסטרז (דונפזיל 58%, גלנטמין 41%, רבסטיגמין 1%) ובמקביל בקבוצת הביקורת נכללו חולי שטיון שהחלו לקבל טיפול תרופתי מקבוצה פרמוקולוגית אחרת. תוצאת המחקר העיקרית הייתה ירידה של כ 5 ק"ג במהלך שניים עשר חודשים. ניתוח מבוסס מדגם מותאם נטיה בוצע על מנת לאזן את הסבירות כי טיפול במעכבי כולינאסטרז נבחר על סמך נתוני הבסיס של המטופלים ולא אקראית.

מ 6,504 המטופלים שנכללו במחקר 1,188 נוטלי מעכבי כולינאסטרז הותאמו ל 2,189 מטופלים בתרופות אחרות. מדגמים מותאמי הנטיה היו מאוזנים היטב בכל הנוגע למשתני הבסיס של המשתתפים. הסיכון של נחקרים שנטלו מעכבי כולינאסטרז לאיבוד משקל היה גבוה יותר מהסיכון של מטופלי קבוצת הביקורת לאחר 12 חודשי טיפול (יחס סיכונים 1.23, 95% רווח בר סמך 1.07-1.41). בתום שנת הטיפול הראשונה 29.3% ממטופלי מעכבי כולינאסטרז ירדו במשקל לעומת 22.8% ממטופלי קבוצת הביקורת, הנתונים משקפים NNH של 21.2 מטופלים (95% רווח בר סמך 12.5-71.4) במשך שנה. ניתוח של תת קבוצות לא גילה פערי סיכונים משמעותיים ביניהן.

בסיכום המחקר דר שפרין מציינת כי מעכבי כולינאסטרז אכן עלולים לגרום לירידה משמעותית במשקל של הקשישים גם בקליניקה היומיומית, בדומה לתוצאות המחקרים שנערכו בשנים האחרונות. ירידה במשקל בקשישים יכולה לפגוע בתפקודם ובאיכות חייהם ופגיעה זו בחולים חייבת לעמוד לנגד עיניהם של הרופאים המקבלים החלטה על טיפול במעכבי כולינאסטרז.

מקור:

Weight Loss Associated with Cholinesterase Inhibitors in Individuals with Dementia in a National Healthcare System Meera Sheffrin MD1,*, Yinghui Miao MPH1, W. John Boscardin PhD1,2 andMichael A. Steinman MD1 Journal of the American Geriatrics Society. Article first published online: 3 AUG 2015

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מעכבי כולינאסטרז,  קשישים,  ירידה במשקלף דונפזיל,  אקסלון,  אסנטה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו