אסתמה 28.05.2015

חומרים קלציליטיים עשויים להוות טיפול חדש לאסתמה אלרגית

במחקר מעבדה התגלה כי חומרים קלציליטיים (חומרים המדכאים את הפעילות של הקולטן לסידן) מורידים את רמת הדלקת ותגובתיות היתר של דרכי הנשימה באסתמה אלרגית

תגובתיות –יתר ודלקת הם המאפיינים המוכרים ביותר של אסתמה אלרגית. סימנים אלה מלווים בעליה בריכוזים של פולי-קטיונים (יונים חיוביים) בדם, כדוגמת חלבון קטיוני של אאוזינופילים (eosinophil cationic protein). ישנו קשר בין חומרת האסתמה ורמת הקטיונים בדם ובנוזלי גוף אחרים. במחקר חדש שנערך בשיתוף פעולה אנגלי-אמריקאי ופורסם בכתב העת Science Translational Medicine, בדקו החוקרים את המעורבות של הקולטן לסידן (calcium-sensing receptor (CaSR בקשר בין רמות הקטיונים וחומרת האסתמה.

החוקרים הראו כי בתרביות של תאי שריר-חלק של דרכי נשימה (airway smooth muscle (ASM) cells) פולי-קטיונים ורמות גבוהות של סידן בסביבת התא מפעילים את הקולטן CaSR, ומניעים שרשרת העברת אותות המובילה להנעת סידן תוך-תאית, התפרקות של cAMP וזרחון (פוספורילציה) של p38 MAPK. השפעות אלה דוכאו כאשר נעשה שימוש במעכבי הקולטן CaSR, קבוצת חומרים הנקראים חומרים קלציליטיים.
חולי אסתמה ועכברים שאותגרו באלרגנים הראו ביטוי גבוה יותר של הקולטן CaSR בתאי שריר-חלק של דרכי הנשימה מאשר מקביליהם הבריאים.
בניסויים בעכברים, פולי-קטיונים גרמו לתגובתיות יתר של הסימפונות והשפעה זו נמנעה על ידי חומרים קלציליטיים. תגובה זו לא נצפתה בעכברים שבהם נמנע ביטוי הקולטן CaSR בדרכי הנשימה באמצעים גנטיים. חומרים קלציליטיים הורידו את רמת תגובתיות-היתר והדלקת בעכברים שאותגרו באלרגנים.

החוקרים מסכמים כי הקולטן CaSR מבוטא-ביתר בדרכי נשימה של חולי אסתמה ומגיב לריכוזים מקומיים גבוהים של פולי-קטיונים בדלקת ובתגובתיות-יתר. לאור הממצאים קובעים החוקרים כי חומרים קלציליטיים עשויים להוות אפשרות טיפולית חדשה לאסתמה.

מקור:

Yarova PL, Stewart AL, Sathish V, Britt RD Jr, Thompson MA, P Lowe AP, Freeman M, Aravamudan B, Kita H, Brennan SC, Schepelmann M, Davies T, Yung S, Cholisoh Z, Kidd EJ, Ford WR, Broadley KJ, Rietdorf K, Chang W, Bin Khayat ME, Ward DT, Corrigan CJ, T Ward JP, Kemp PJ, Pabelick CM, Prakash YS, Riccardi D. Calcium-sensing receptor antagonists abrogate airway hyperresponsiveness and inflammation in allergic asthma. Sci Transl Med. 2015 Apr 22;7(284):284ra60. doi: 10.1126/scitranslmed.aaa0282. Epub 2015 Apr 22.

לינק:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25904744

ערכה: ד"ר שירי דיסקין

נושאים קשורים:  אסתמה,  חומרים קלציליטיים,  אלרגיה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו